FAQ

Najczęściej zadawane pytania działu FAQ

Dział FAQ i odpowiedzi na pytania

Zaufanie do profesjonalizmu. 

Najczęściej zadawane pytania o Odzyskiwaniu danych. Data recovery to skomplikowany proces, który wymaga wiedzy i doświadczenia. Dlatego ważne jest, aby klient zaufał profesjonalnej firmie, by zminimalizować ryzyko dalszej utraty informacji. Odzyskiwanie danych to proces, który pomoże przywrócić utracone informacje nawet w najbardziej skomplikowanych sytuacjach. Bezpieczeństwo, skuteczność i profesjonalizm są kluczowe, by zapewnić klientowi pewność w trudnych chwilach utraty danych. Najczęściej zadawane pytania w dziale FAQ to

Mamy wszystkie narzędzia oraz niezbędne doświadczenie, aby wykonać usługę: odzyskiwanie danych. Nie jesteśmy żadnymi pośrednikami tylko bezpośrednim wykonawcą usług odzyskania danych z uszkodzonych nośników danych.
Nasza specjalność to przypadki uszkodzeń logicznych jak i również uszkodzenia elektronik PCB dysków po przepięciach elektrycznych czy też cięższe przypadki uszkodzeń mechanicznych typu: uszkodzenia głowic czy silników napędów talerzy itp. Wymiana uszkodzonych głowic dysku czy silnika napędu nie stanowi dla nas problemu.

W większości przypadków, są realne szanse na odzyskanie danych ale uzależnione to jest od kilku dodatkowych czynników. Ważne jest czy po utracie danych dysk został odłączony od komputera w celu wyeliminowania ewentualnego nadpisywania danych. Czy po uszkodzeniu elektroniki dysk był wzbudzany elektronicznie, czy była podejmowana próba podmiany innej obcej elektroniki z innego dysku.
Generalnie jest szansa na odzyskanie Państwa danych w około 90-95% uszkodzeń.

Zalecamy uzyskanie drugiej opinii od nas, aby upewnić się.
Często otrzymujemy takie uszkodzone dyski po weryfikacjach od innych firm data recovery z informacją: Brak możliwości odzyskania danych. Udaje nam się takie dane odzyskać. A spróbować nie zaszkodzić. Proszę pamiętać że w przypadku braku możliwości odzyskania Państwa danych nie ponosicie żadnych kosztów wynikłych z diagnozy dysku poza kosztami przesyłki nośnika do naszego laboratorium. Jedynym przypadkiem płatnej diagnozy jest opcja gdy dysk został „otwarty” w innej firmie odzyskującej dane lub przez informatyka czy „złotą rączkę”.

Nadpisanych danych nie uda się odzyskać jeżeli nastąpiło na całej dostępnej powierzchni dysku.
W internecie podawane są informacje nieprawdziwe. Żeby wykasować dane bez możliwości ich odzyskania, trzeba dokonać wielokrotnego nadpisania nośnika. Najlepiej użyć do tego specjalnego algorytmu czy wzorca bitów. Jest to oczywiście nieprawda. Nadpisanie nawet jeden raz całej pojemności dysku powoduje utratę danych i nie ma możliwości ich odzyskać. Dane po takim zerowaniu czy nadpisywaniu są utracone na zawsze. A jeżeli dysk zostały tylko częściowo nadpisany?  W tym wypadku jest szansa na odzyskanie danych. Ale tylko w obszarze w którym nie nadpisaliśmy danych.

Przy uszkodzeniach logicznej struktury danych, objawem charakterystycznym jest pełna i bezbłędna detekcja nośnika w systemie operacyjnym na poziomie sprzętowym lecz nie jest widoczna część danych bądź całe wolumeny (partycje). Inaczej mówiąc dysk jest sprawny w 100% technicznie ale nie pozwala nam na przeglądanie danych które były na nim zapisane przed awarią. Najczęstsze przypadki to uszkodzenie tablicy alokacji plików, uszkodzenie sektorów startowych, przypadkowe skasowanie danych, usunięcie partycji, sformatowanie nośnika, nadpisanie danych, działanie wirusów itp.

Przy uszkodzeniach elektronicznych najczęstszym objawem są widoczne uszkodzenia (spalenia) elementów elektronicznych nośnika na elektronice zewnętrznej PCB. Występuje wtedy brak detekcji napędu przy jednocześnie całkowitym braku oznak pracy nośnika po podłączeniu napięcia. Inaczej opisując to uszkodzenie, dysk nie uruchamia silnika napędu talerzy dysku, mimo podania mu prawidłowego napięcia. Awarie elektroniczne powstają na wskutek uszkodzenia w pierwszej kolejności modułu elektroniki zewnętrznej. Najczęstszym tego powodem są przepięcia w sieci energetycznej, wyładowania atmosferyczne, zwarcia w komputerze bądź źle funkcjonujący zasilacz. Należy w tym miejscu podkreślić, iż zasilacz jest najbardziej krytycznym elementem przy tego rodzaju uszkodzeniach. Uszkodzenie elektroniki może być również i wewnętrzne. To uszkodzenie przedwzmacniacza głowic.

Najczęstszym objawem występującym przy uszkodzeniach mechanicznych jest charakterystyczne stukanie ramienia głowic (pozycjonera) przy jednoczesnym braku detekcji napędu w biosie i systemie. Czasami taka detekcja występuje – lecz są to rzadkie przypadki. Do podstawowych czynników powodujących uszkodzenia mechaniczne należą wstrząsy i uderzenia (często podczas pracy nośnika), zgniecenia, odkształcenia. Zmiana temperatury dysku również może doprowadzić do jego awarii. Wysoka wilgotność może spowodować mikroodkształcenia termiczne prowadzące często do dekalibracji głowic lub platerów. Przecież dyski HDD nie jest są zamknięte hermetycznie. Do uszkodzeń mechanicznych zaliczamy także rysy na powierzchni talerzy, uszkodzenia zespołu napędowego czyli silnika lub łożyska oraz awarie powstałe w wyniku uszkodzenia elektroniki zewnętrznej oraz wewnętrznej – przedwzmacniacza głowic.

Nie pobieramy opłaty za dokonanie diagnozy podstawowej uszkodzenia dysku.
Opłata za diagnozę jest płatna w przypadku konieczności otwarcia dysku w komorze laminarnej.
Płatna diagnoza jest również w trybie przyśpieszonym czy ekspresowym za wyraźną zgodą właściciela dysku pobieramy opłatę. W tym przypadku weryfikacja uszkodzenia wykonywana jest natychmiast a właściciel nośnika danych nie musi czekać w kolejce na wynik diagnozy. Pozwala nam to na dokonanie próby odzyskania danych w okresie godzinnym a nie dziennym oczywiście jak uszkodzenie pozwala nam na tego rodzaju przyśpieszenie działań. Kolejny wyjątek był opisany już wyżej, gdy dysk został „otwarty” w innej firmie. Konieczna jest wtedy weryfikacja rozszerzona oraz pełne oczyszczenie nośnika danych.

Dostarczenie odzyskanych danych jest uzależnione od wyboru zaznaczonego w formularzu zgłoszenia. Możemy dane odzyskane zapisać na  zapis na pendrive lub dostarczony przez Ciebie nośniku danych.  Możemy też zakupić na zlecenie nowy dysk w sklepie komputerowym.

Aby zapobiec utracie danych, ważne jest wykonanie kopii zapasowej danych regularnie w sieci lub lokalnie.
Kolejna istotna sprawą to prewencja. Okresowe sprawdzanie stanu technicznego naszego sprzętu komputerowego. Dla dysków wymagane jest monitorowanie parametrów S.M.A.R.T (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology) za pomocą darmowych programów dostępnych w sieci. Ważne również jest instalowanie odpowiedniego oprogramowania antywirusowego! Dodatkowo, warto zakupić listwy przeciwprzepięciowe oraz UPS – system podtrzymujący napięcie podczas awarii zasilania sieci energetycznej. Sprzęt jest tak zaprojektowany, aby chronić komputer przed przepięciami w sieci energetycznej. Sprawa często bagatelizowana przez użytkowników sprzętu informatycznego to odpowiednio wydajny zasilacz w komputerze. Zasilanie to podstawa bezpiecznego użytkowania sprzętu komputerowego. Zasilacz powinien być „markowy” i moc jego powinna być odpowiednio dobrana do naszego komputera.

Jeżeli dysk zachowuje się podejrzanie, słychać dziwne dźwięki lub komputer „wiesza się” pokazując nam „niebieski ekran” Windowsa czy znikają nam dane lub partycje należy niezwłocznie skontaktować się z nami w celu dokonania analizy nośnika danych. Szybko wykryta awaria pozwoli nam dość łatwo więc i tanio odzyskać Twoje dane.
W przypadku utraty danych zalecamy wyłączenie komputera i do czasu zdiagnozowania problemu powstrzymać się od jego uruchamiania.