WD3200FB-00KFA0 WDC ROM MODEL-BUCCANER

WD3200FB-00KFA0 WDC ROM MODEL-BUCCANER

Uszkodzenie dysku WD3200FB-00KFA0 Firmware 08.05J08 z typowymi objawami i uważane przez niektóre firmy data recovery jako uszkodzenie głowic !!!
Nasza weryfikacja wykonana 12 grudnia 2008 roku potwierdziła szansę na odzyskanie danych z tego nośnika. Podjęliśmy się próby odzyskania danych przy pomocy karty PC3000 UDMA i oprogramowania w ver.4.13

 

Dysk przed Nowym Rokiem 2008 został zwrócony klientowi z odzyskanymi danymi w 100%.
W styczniu ponownie poprosiliśmy klienta o udostępnienie tego dysku żebym móc jeszcze raz sprawdzić i spróbować procedury odzyskiwania danych oraz wykonania dokumentacji fotograficznej w celu udostępnienia jej na naszej stronie internetowej.  Miało to na celu potwierdzić nasze dotychczasowe badania laboratoryjne oraz dopracować opracowaną przez nasz zespół technikę odzyskiwania danych dysków Western Digital z uszkodzonymi modułami SA. Jest to opracowana przez naszych techników unikalna na skalę światową procedura odzykiwania danych z dysków WD 3,5 cala posiadajacą typową usterkę Strefy Serwisowej. Po wprowadzeniu na rynek sprzedaży serii WD Green, Blue oraz Black jest to najbardziej znana usterka producenta tych dysków twardych. Po wyłączeniu zasilania okazało się że dysk wrócił do stanu z przed odzyskiwania danych.

 

DIAGNOZA USZKODZENIA DYSKU WYKAZAŁA:

Brak reakcji podczas detekcji – dysk „wisi” w BIOS-ie i nie jest prawidłowo rozpoznawalny.
Dysk wydaje cykliczne stuki i robi silnik STOP.
Po kilku sekundach następuje kolejny cykl stukania i kolejne wyłączenie silnika napędu talerzy.
Nośnik wykazywał podwyższoną temperaturę 🙂
Brak wizualnych oznak uszkodzenia PCB. Podkładka izolacyjna między elektroniką a obudową bez oznak przebarwienia lub przegrzania.
Nie zaobserwowaliśmy żadnych podejrzanych śladów na obudowie zewnętrznej a rozmowa z właścicielem potwierdziła że dysk nie uległ uszkodzeniu typu: upadek czy uderzenie.

.

PO URUCHOMIENIU W PC3000 UDMA

Nośnik nie zgłasza się prawidłowo. Nie podaje ID oraz passport i  nie jest automatycznie rozpoznawana rodzina WD.

Ustawienie: Rodzina BUCCANEER

Tryb ustawienia: ręczny

Podłączony dysk uszkodzony do pierwszego kanału karty PC3000 UDMA

Podłączony dysk do pierwszego kanału karty PC3000 UDMA. Sprawdzimy jakie posiada uszkodzenia i co można zrobić by uzyskać dostęp do danych.

Foto dysku po nieudanej rekalibracji głowic

Dysk po nieudanej rekalibracji głowic. Same błędy.

dysk nie skalibrowany, bez odczytu Strefy Serwisowej oraz wykonanej procedury: silnik STOP!

Dysk nie skalibrowany, stuka głowicami, błąd odczytu Strefy Serwisowej SA oraz wykonanie przez dysk procedury: silnik STOP! Walczymy dalej.

dysk dalej wykazuje uszkodzenia SA ale przestał stukać głowicami o parkur.

Dysk dalej wykazuje brak dostępu do oprogramowania SA ale przestał stukać głowicami. Jesteśmy już blisko!

dysk ustabilizowany ale dalej nie odczytuje ID, nr seryjnego, mapowania głowic i strefy serwisoweji zgłasza się jako: WDC ROM MODEL-BUCCANER

Dysk ustabilizowany ale dalej nie odczytuje ID, nr seryjnego, mapowania głowic i strefy serwisowej
– zgłasza się jako: WDC ROM MODEL-BUCCANER

Ustawienie ID dysk już zostało poprawione, dysk zgłasza się poprawnie i rekalibruje głowice

Ustawienie ID dysk już zostało poprawione, dysk zgłasza się poprawnie i prawidłowo kalibruje głowice

próba wczytania Strefy Serwisowej dysku WD

Poprawne odczytanie oprogramowania układowego SA dysku z jednym małym błędem. Zaraz to poprawimy.

Dysk skalibrował poprawnie głowice, przeczytał swoje ID i Passport i prawidłowo odczytał moduły Strefy Serwisowej

Foto: Kilka zabiegów dalej… dysk wrócił do prawidłowej pracy.

.

I co widzimy?

dysk twardy prawidłowo skalibrowany z odczytem Sterfy Serwisowej

Pełna prawidłowa detekcja nośnika danych.

W programie karty PC3000UDMA Data Extractor mamy nasze upragnione dane!

Widok z bliska. Okno zainicjowanego dysku.

uszkodzony nośnik już w tej chwili gotowy do testów głowic

Data Extraktor. Program do obrazowania dysku. Wykonywanie kopii sektorów, odbudowa logicznej struktury danych itp

utrata danych na tym dysku to już przeszłość. Dysk w tej chwili oddał dane jakie były na nim zapisane przed awarią.

Pełen dostęp do danych zapisanych na dysku. Drzewo katalogów.

.

Gotowe !!! Dane zostały odzyskane w 100 %.
Oczywiście w przypadku uszkodzenia głowic odzyskanie danych było by w ten sposób niemożliwe. Konieczna była by wymiana uszkodzonych głowic.
Ale to było uszkodzenie strefy serwisowej SA dysku.
Do tego przypadek był bardzo złożony i trudny do wykonania ale udało się i to ze skutkiem pozytywnym w 100%. Nasza opracowana procedura odzyskiwania danych z uszkodzeń Strefy Serwisowej dysków WD od tamtego czasu do chwili obecnej jest podstawową procedurą umożliwiającą przywrócenie dostępu do utraconych danych naszych klientów.
W tym przedstawionym przypadku wszystkie dane klienta zostały odzyskane.
Dysk ponownie po odłączeniu zasilania utracił zdolność do normalnej pracy, ale chodziło nie o naprawę dysku tylko o dane na nim zapisane.